Mijn tweede week! - Reisverslag uit Pointe-Noire, Congo - Brazzaville van Petra Ree - WaarBenJij.nu Mijn tweede week! - Reisverslag uit Pointe-Noire, Congo - Brazzaville van Petra Ree - WaarBenJij.nu

Mijn tweede week!

Door: Petra

Blijf op de hoogte en volg Petra

27 Maart 2014 | Congo - Brazzaville, Pointe-Noire

Lieve allemaal,

Ik kan het toch weer niet nalaten jullie te laten weten dat ik het enorm waardeer dat jullie zo meeleven en vind het leuk jullie reacties te lezen, ondanks dat ik daarop niet persoonlijk reageer.

In gedachten ga ik terug naar afgelopen zaterdag, toen hebben we een village tour gemaakt, waar je je voor op kon geven. Met z'n allen in een busje gepropt met een camera om onze nek. Eerst door de stad, in wijken waar de leefomstandigheden niet echt goed zijn en daarna naar de buitensteden, waar het al niet veel beter is.
Met gemengde gevoelens namen we foto's van alles wat we zagen; lieve Afrikaanse kinderen, woonomstandigheden, markten waar kinderen dode duiven aan het kaalplukken waren voor de verkoop en de palmbomen, bananenbomen en de Atlantische Oceaan. Met een duik in de zee eindigden we onze dag waar ik absoluut geen spijt van had maar wel geconfronteerd werd met het feit dat ik blij ben dat mijn wieg in Nederland stond.

Afgelopen weekend was het aan boord een grote drukte want zondag kwam de president van Congo de Africa Mercy bezoeken met een gevolg van 150 mensen in aanwezigheid van de oprichter van Mercy Ships, Don Stephens. Niemand mocht tussen 2 uur 's middags en 8 uur 's avonds het schip op en af, gedeelten van het schip werden afgesloten en we kregen een dresscode (nette schoenen, en die ben ik vergeten!) en een fotoverbod.
Redenen voor ons om voor 2 uur het schip af te gaan voor een bezoek aan hotel Atlantic (wat eigendom is van de vrouw van de president van Congo) waar we heerlijk een duik konden nemen.
Maar het bezoek van de president was wel een hele happening geweest met een mooi getuigenis voor het werk van Mercy Ships.

Maandag begon mijn week op de eye room OR.
Voor mij niet onbekend dus dat werkte prima, met een Amerikaanse, een Zuid-Afrikaanse en een Australische oogarts, OK assistenten uit allerlei landen en de dagwerkers die meehelpen met "omlopen" en vertalen. Allerlei talen vliegen je om de oren.
Toch even voor mijn collega's; geen phaco's, maar wel extra capsulaire lensextracties met Alcon lens implantaties en veel pterygiums.
Al met al een leuke week met lekker hard doorwerken.

Het leven aan boord begint aardig te wennen; mijn was gedaan in de laundry, de verplichte meetings bijwonen, elke donderdagavond ijs, het Engels praten wat steeds beter gaat, het (oefen) alarm wat elke 2 weken gaat en het nimmer eindigende gebrom van de airco, het slapen in een cabin zonder ramen, het nooit alleen zijn en het werken met heel veel verschillende mensen en de Congolese bevolking die me boeit.
Al met al steeds weer heel veel nieuwe indrukken, ervaringen en belevenissen die mijn leven verrijken.

Bijgevoegd zien jullie nog wat allerhande foto's.

Lieve en hartelijke groet,
Petra

  • 28 Maart 2014 - 11:28

    Ma En Pa:

    Lieve Peet,
    Fijn je 2e brief gelezen te hebben, mooie foto's, wij zijn trots op je. Dit is verzonden op de nieuwe pc. Het mailen ging nog niet, van daar dit bericht, We wensen je Gods zegen toe in je werk.


  • 28 Maart 2014 - 22:16

    Aline En Wouter:


    Lieve Peet,
    Wat geweldig om je verhalen te lezen! En wat een ervaringen voor je, echt super!
    We zijn dankbaar dat je je voor dit prachtige werk mag inzetten. We blijven je omringen met ons gebed, iedere dag!

  • 28 Maart 2014 - 23:30

    Ellen Roggekamp:

    Wat een ervaringen zeg, gelukkig draai je je hand niet om voor een lensextractie. Ook leuk dat je af en toe aan land gaat om iets te ondernemen zodatje ook iets van het land ziet. Blijf schrijven want ik vind het erg leuk om je belevenissen te lezen.
    Fijn weekend gewenst en lieve groetjes van Ellen

  • 30 Maart 2014 - 18:02

    Amanda:

    Hoi Petra,

    Super om weer een verslag van jou te lezen.
    Wat een geweldig team op de foto uit alle landstreken.
    Fijn dat je ook even van de boot af kan en iets anders kan doen en zien.
    Chris en Levi hebben vannacht ook op de boot geslapen,maar nog niet met airco hoor.
    Het is hier heerlijk voorjaarsweer de fruitbomen staan al in knop.
    Vrijdag weer alles aan kant gemaakt met captain Nees, het was gezellig.
    We staan als gezin biddend om je heen,ook voor je werkteam.

    Gods nabijheid toegewenst.

    Een dikke warme liefdevolle knuffel HUGGGG.

    Amanda.

  • 30 Maart 2014 - 19:15

    Patricia:

    Hoi Petra,

    Super om te lezen wat je allemaal mee maak en dat je het zo naar je zin heb.

    Groetjes Patricia

  • 31 Maart 2014 - 22:48

    Sjanine:

    Hoi Petra,
    Wat heb je al veel gedaan en gezien in twee weken! Leuk om je verhalen te lezen en je foto's te zien.
    groetjes,
    Sjanine

  • 01 April 2014 - 09:03

    Sonja Den Hartogh:

    Hoi Petra,

    Wat beleef jij een avontuur. Leuk om je verslagen te lezen.
    Wat mooi dat je dit voor je medemens mag doen.

    Geniet ervan groetjes Sonja

  • 01 April 2014 - 23:09

    Marion:

    Ha lieve Peet,

    Ik was je blog kwijt, maar weer gevonden. Wat geweldig om te lezen wat jij allemaal meemaakt en allemaal te verwerken zult hebben. En wat een mooie baan heb je, om zo deze mensen te kunnen helpen, dat God jou op deze manier gebruikt, echt heel bijzonder. Geniet van alles en wij bidden voor je. xx Marion

  • 02 April 2014 - 20:40

    Lia:

    Hoi Peet,
    Dat is nog eens leuk om ook de foto's bij je verslag te zien. Veel ervaringen lees ik en natuurlijk ook mensen die je ontmoet! Geweldig om daar zo bezig te mogen zijn. Wat een chaos in het verkeer, herkenbaar. Erg leuk dat je ook de lokale bevolking hebt ontmoet (en misschien nog wel vaker zal ontmoeten). Het maakt dat je ook een idee krijgt van de mensen en hoe ze leven.
    Hoop snel weer iets te kunnen lezen van je.
    Liefs en een dikke knuffel, Lia.

  • 03 April 2014 - 11:28

    Annemarie:

    Hoi Petra,
    Als ik zo naar de foto's van jou kijk, heb je het ontzettend naar je zin.
    Ik vind het leuk om je verslagen te lezen.
    Dus gewoon doorgaan, en veel foto's maken.
    Hoop snel weer iets te lezen

    Liefs Annemarie xxxxx

  • 03 April 2014 - 23:39

    Plonie En Wim Smit:

    Lieve Petra
    Verjaardag in Groot Ammers gevierd en reisblog genoteerd, Geweldig om verslagen en foto.s te zien Wij wensen je een heel goede tijd en hopen dat je met je kennis en inzicht vele mensen kan helpen op de weg naar genezing Gods zegen liefs tante Plonie oom Wim

  • 03 April 2014 - 23:40

    Plonie En Wim Smit :

    Succes

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Petra

In de maanden maart april en mei 2014 hoop ik met Mercy Ships mee te gaan als OK-assistente naar Congo Brazzaville

Actief sinds 22 Dec. 2013
Verslag gelezen: 643
Totaal aantal bezoekers 22890

Voorgaande reizen:

05 September 2015 - 04 Oktober 2015

Madagascar

15 Maart 2014 - 11 Mei 2014

Congo Brazzaville

Landen bezocht: