Mijn eerste week - Reisverslag uit Pointe-Noire, Congo - Brazzaville van Petra Ree - WaarBenJij.nu Mijn eerste week - Reisverslag uit Pointe-Noire, Congo - Brazzaville van Petra Ree - WaarBenJij.nu

Mijn eerste week

Door: Petra

Blijf op de hoogte en volg Petra

21 Maart 2014 | Congo - Brazzaville, Pointe-Noire

Hello/bonjour,

Mijn eerste week Mercy Ships zit erop! Het lijkt niet op te houden, zoveel nieuwe indrukken en belevenissen. Elke dag heeft wel weer iets nieuws in petto.

Allereerst een foto van mijn cabin, die ik deel met 5 andere vrouwen; een Nederlandse, een Deense, een Norweegse en 2 Engelsen. Ik heb het getroffen, ze zijn allemaal heel lief en sociaal.
Ik mag op het bovenste bed slapen, ik kan er wel op liggen, niet op zitten anders stoot ik mijn hoofd.

Afgelopen dinsdag begon het "echte" OK leven. Deze week stond ik heel de week op een OK waar maxillo faciale chirurgie wordt gedaan. Dat is chirurgie waar tumoren en andere afwijkingen aan de kaak, de mondholte en het gezicht verwijderd cq. behandeld worden.
Onvoorstelbaar dat er mensen zijn met zulke grote tumoren, dat kunnen we ons in Nederland niet voorstellen. Des te mooier het werk wat we hier doen!
Mooi om te ervaren dat je als team, na het doornemen van het dagprogramma, de dag met gebed begint. Wat ook een bijzondere ervaring is dat als je omloop bent (vaktaal voor de OK collega's) de patient op de afdeling mag gaan halen (waar je overigens je ogen uitkijkt) en dan met de patient, na het controleren van de patientgegevens met een vertaler erbij, mag gaan bidden als hij/zij dat wil. Het maakt niet uit of je dat in het Engels, Frans of Nederlands doet.
En voor je er erg in hebt, sta je bij een operatie te intrumenteren met een Congolese arts en 2 Amerikaanse artsen.

Dinsdagavond zijn we met de Dutchies (de Nederlanders zoeken elkaar op) uit wezen eten in Pointe-Noire. Wat een avontuur, met een auto van Mercy Ships, waar iemand die avond met een rijvergunning de beschikking over heeft, door de stad met de deuren op slot en zonder voorrangregels.
Wel lekker gegeten, en dat terwijl ik heel kieskeurig ben....
Het eten aan boord van het schip is ook goed, maar ik heb nog geen "Mercy hips".

Ik kan nog wel veel meer schrijven, maar een volgende keer volgt er meer. Bedankt voor jullie reacties op mijn blog, jullie app'jes, facebookberichten, sms'jes, meeleven en gebed. En natuurlijk voor de kaarten die ik thuis al heb mogen ontvangen en die ik mee heb genomen naar Congo.

Lots of love from Congo,
Petra

  • 22 Maart 2014 - 10:25

    Johan En Petra:

    Super om dit allemaal te lezen...dapper van jou en je gezin om dit met elkaar te doen.
    Geniet van wat God door jou handen daar doet..!!

  • 22 Maart 2014 - 20:45

    Janny Brokking:

    Hallo Petra, ik heb je reisverslag op internet gevonden, leuk om zo een indruk te krijgen van je leven in Congo.Ik heb bewondering voor je! Gods zegen bij alles.
    Wij hebben hier een leuk weekend met lef achter de rug. Het was gezellig en lekker(de high tea) en veel geld opgehaald voor de christenen in Nepal.
    groetjes Janny

  • 22 Maart 2014 - 23:05

    Hendrik En Nathanja :

    Hoi Petra, ik ben direct gaan zoeken toen ik hoorde dat je in Congo zat. Wat fijn dat we op deze manier je reisverslag kunnen lezen. We zijn zeer benieuwd naar al je belevenissen. We wensen je Gods zegen toe in het werk wat je daar mag gaan doen, een instrument in Gods hand!! Veel liefs Hendrik, Nathanja en de kinderen

  • 23 Maart 2014 - 18:59

    Arie De Rover:

    Hoi Petra,
    Geweldig dat je grote avontuur zo goed gestart is. Prachtig wat je daar mag betekenen en hopelijk ontvang je er onvergetelijke en levensverrijkende ervaringen voor terug. Zegen.

  • 23 Maart 2014 - 21:00

    Amanda:

    Lieve Petra,

    Geweldig om je verslag weer te lezen,wat bijzonder.
    Erg leuk de foto op Facebook van jou met een mooi meisje en de foto van Chris met een mooi jongetje.
    Donderdagavond geen telefoon van jou maar van Ma.
    Vrijdag naar de Kerkstraat en met Ma alles weer aan kant gemaakt net zoals altijd vrijdags.
    Alles staat nog op de goede plek hoor,ook in de garage,ha,ha.
    Leuk ook de foto`s waar je slaapt.
    Ik hoop dat je geen last hebt van gesnurk, want het slapen heb je nodig na al die indrukken en werken.
    Bijzonder dat jullie als team beginnen om God een Zegen te vragen over de dag.
    Biddend staan wij ook om jullie heen en om je gezin thuis.

    Een dikke knuffel uit de Poort.

    Amanda

  • 23 Maart 2014 - 21:16

    Esther Van Dijke:

    Lieve Peet,
    Wat een mooie belevenissen allemaal, ik vind het knap van je dat je dit werk wilt en mag doen in Gods koninkrijk. Ik ga je blog zeker volgen en ben benieuwd naar je nieuwe indrukken en verhalen! Wat zul jij onder de indruk zijn van alles! Ik bid vor je dat alles goed mag gaan en dat je niet te veel je vertrouwde omgeving zult gaan missen! Wat zul jij Chris en de kids missen zeg, maar ik denk dat ze heel trots op je zijn en je een kanjer van een een vrouw en moeder vinden! Ik ben ook trots op je! Dikke kus en knuffel van je vriendin, Esther❤️Hvj

  • 24 Maart 2014 - 10:11

    Jan & Aria:

    Hoi Petra.
    Leuk om je zo te volgen.
    Veel zegen.
    Een groet uit het Achterland.

  • 24 Maart 2014 - 10:37

    Sjany En Jan Van Arkel:

    Ha Petra,

    Fijn dat we jou zo kunnen volgen via deze site!
    We wensen /bidden om Gods zegen op jullie werk daar!

    Hartelijke groeten van ons

  • 24 Maart 2014 - 20:51

    Amanda:

    We zijn je vandaag ook niet vergeten,hoor!
    Gefeliciteerd met je trouwdag,ja,ja,al 19 jaar.
    Arie belt op dit moment Chris om te feliciteren zo zijn we toch verbonden met elkaar.
    Gods onmisbare kracht en Zegen,vooral op zulke dagen.

    Groetjes van ons allen.

  • 24 Maart 2014 - 21:08

    Ma En Pa :

    Lieve Peet,
    Van harte gefeliciteerd met jullie trouwdag, alweer 19 jaar.Wij wensen jullie Gods zegen toe voor de toekomst met de kinderen en met ons. Geweldig dat we je steeds kunnen volgen op je blog.Gods zegen in je werk de komende tijd.
    Veel liefs en een knuffel van ma en pa.

  • 24 Maart 2014 - 22:36

    Greet Bikker:

    Hoi Petra,

    Leuk om je belevenissen te lezen! Bijzonder dat je een paar maanden op deze OK kan gaan werken. Ik ken Mercy Ships een beetje omdat een oud-collega van mij 2x een aantal maanden het lab aan boord heeft gerund. Dit was volgens mij nog op het "oude schip". Misschien leuk om er even een kijkje te nemen? Toen werd van het personeel verwacht ook beschikbaar te zijn als bloeddonor in voorkomende gevallen...is dat nu ook zo?
    Gefeliciteerd met jullie trouwdag en een gezegende periode gewenst!
    Hartelijke groet!

  • 25 Maart 2014 - 22:12

    Ineke Blokland:

    Een wat late reactie van mij. Super om je avontuur te volgen. Ik vind het echt heel dapper van je en ben trots op je. Dat donkere kindje op je arm op facebook is zo'n contrast met jou. Geweldig om te zien.
    Veel zegen toegewenst met alles wat je nog gaat doen.
    Dikke knuff

  • 27 Maart 2014 - 15:04

    Sofieke Visser:

    Hoi Peet,
    Fantastisch wat je doet, leven en bidden met je mee! Leuk om alles te kunnen lezen! Groet, Sofieke

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Petra

In de maanden maart april en mei 2014 hoop ik met Mercy Ships mee te gaan als OK-assistente naar Congo Brazzaville

Actief sinds 22 Dec. 2013
Verslag gelezen: 837
Totaal aantal bezoekers 22896

Voorgaande reizen:

05 September 2015 - 04 Oktober 2015

Madagascar

15 Maart 2014 - 11 Mei 2014

Congo Brazzaville

Landen bezocht: