Beleef het weer mee! - Reisverslag uit Pointe-Noire, Congo - Brazzaville van Petra Ree - WaarBenJij.nu Beleef het weer mee! - Reisverslag uit Pointe-Noire, Congo - Brazzaville van Petra Ree - WaarBenJij.nu

Beleef het weer mee!

Door: Petra

Blijf op de hoogte en volg Petra

20 April 2014 | Congo - Brazzaville, Pointe-Noire

Na een avontuurlijk begin van het afgelopen weekend, heb ik zondag rustig aan gedaan.
Sorry als ik sommigen van jullie wat heb laten schrikken, maar ik ben old and wise genoeg hoor!
Zondagmiddag heb ik met Co en mijn naamgenootje Petra door Pointe-Noire gefietst. We hadden veel bekijks want je ziet daar eigenlijk niemand fietsen. Iedereen begroette ons vriendelijk. Op deze manier krijg je een goede indruk van het leven in de stad; we fietsten door vele verschillende wijken. Daarna heerlijk naar het strand geweest, even afkoelen.

Een afwisselende werkweek gehad met algemene en maxilla faciale chirurgie. De eer gehad om met dr. Gary Parker te werken, een chirurg die hier al 26 jaar aan boord van het schip woont met zijn gezin en werkt. Een waar kunstenaar.
In mijn reisverslag van de eerste week heb ik verteld wat deze chirurgie inhoudt. De ingrepen worden wat “kleiner” aangezien we hier bijna aan het eind van de fieldservice zijn (de periode dat we in Congo zijn) en de follow-up van de patienten korter wordt (de nabehandeling van de patienten wat betreft wondgenezing, revalidatie en eventueel tweede operatie). Vandaar dat er nu ook geen plastische chirurgie en orthopaedie wordt gedaan.
Maar een meisje van 18 jaar opereren aan een gespleten lip, waarbij we ook haar voortanden verwijderd hebben, geeft wel heel veel voldoening. Sommige patienten zijn zelfs nog ouder, iets wat wij ons niet kunnen voorstellen.
Er zijn ook verdrietige dingen; een operatie bij een meisje van 9 jaar met een grote tumor in haar gezicht en hals kon helaas, na nog een uitvoerige beoordeling van de CT scan, helaas niet doorgaan. Te risicovol, met gevaar voor haar leven. Dat zijn moeilijke besluiten die genomen moeten worden.
Zo blijft het ook nog even afwachten waar de Africa Mercy in augustus heen gaat. Het plan is om naar Guinee te gaan maar door de uitbraak van het Ebola virus in Guinee is nog onzeker of dit gaat gebeuren. De WHO (World Health Organization) moet hier duidelijkheid in geven.

Mercy Ships geeft iedereen aan boord de gelegenheid om een bezoek te brengen aan allerlei afdelingen of projekten waar Mercy Ships bij betrokken is zoals het Hope Center, een weeshuis, de gevangenis , de baby crèche of de engine room van het schip. Maar je moet er wel snel bij zijn want de inschrijflijsten zijn al gauw vol of je bent niet in de gelegenheid omdat je moet werken.
‘s Avonds verveel je je ook niet gauw. Maandagavond is het hier smoothie avond; afgelopen maandag heb ik geholpen smoothies maken, erg lekker. Donderdagavond is het altijd ijs eten; toen het OK personeel de taak had om ijs te scheppen hebben we dat natuurlijk in stijl gedaan (zie de bijgaande foto). Een keer uit eten is ook niet verkeerd, zeker niet bij ons favoriete restaurant aan het strand waar je door het geluid van de golven en de palmbomen echt het idee hebt dat je op vakantie bent.

Goede vrijdag waren we vrij. ‘s Ochtends was er een indrukwekkend gedenken aan het lijden van Christus in de international lounge (waar alle gezamenlijke meetings zijn) die veranderd was in de garden of Getsemane.
Later die dag hebben we mama Rebecca helpen verhuizen. In Pointe-Noire is een project gaande die weduwen helpt te voorzien in hun levensonderhoud door hen allereerst te helpen met hun huisvesting en hen te helpen in hun levensonderhoud te voorzien.
Mama Rebecca zorgt voor 6 kinderen, had net een nieuw huisje gekregen waar door een hevige regenval 1 meter water in kwam te staan. Ze hebben gelukkig voor haar een ander huisje gevonden en opgeknapt en vrijdag hebben wij haar helpen verhuizen. Ook dat heeft zo’n indruk op me gemaakt, vol dankbaarheid omhelste en bedankte zij iedereen aan het einde van de dag. Een dag met veel voldoening ondanks het zweten in 35 graden!

Bijgaand nog wat foto’s; het is zo jammer dat je de foto’s niet tussen je verslag kan plaatsen maar jullie zien vanzelf wat wat is en wat waar bij hoort!
Afgelopen week kwam de fotograaf nog op de OR en nam een paar mooie foto’s van mij en dr. Parker en mijn teamleden.

Wens jullie allemaal (nog) hele goede en fijne Paasdagen toe,
Petra xxx

• 21 April 2014 - 18:20

Amanda:

Lieve Petra,

Fijn om te lezen dat alles weer in orde is.
    Zelfs verhuizen met 35 graden is heel heftig.
    Overal inzetbaar,wat een schoonzus hebben we.
    Gisterenavond bij Cora en Ruud en bakkie gedaan,waar Chris en de Kids en Ma ook waren,gezellig.
    Leuk ook de foto`s en dr.Parker al 26 jaar in dienst geweldig om te lezen,we worden er stil van.
    We zullen hem gedenken in onze gebeden.
    Snow en Breakie zijn al dubbel zo groot,ze zijn echt geweldig.
    We wensen je nog veel werk plezier en vertier.
    Op de bruiloft zagen Gerald en Barbera er erg mooi uit het was een mooie dag en gezellig.
    Je man en kids zagen er heel mooi en verzorgd uit echt super.

Biddend staan we om jou en je team heen,

Dikke knuffel
    Amanda.

• 21 April 2014 - 22:38

Marianne:

Heerlijk weer bijgelezen en heb hard moeten lachen om het stroopwafelmannetje op de foto!

Liefs mij

• 22 April 2014 - 19:10

Oom Martien:

Ha petra

het is wel een hele ervarinng om dit mee te maken,dat heb ik ook van mirjam wel gehoord
    die was tyee jaar weg,ji toch drie maanden ,ik hoopdfat alles goed gaat ,en dat het werk dat
    jullie mogen doen gezegend mag worden.
    wij wensen je in alles Godszegen.

groeten van tante adry en oom martien

• 22 April 2014 - 21:06

Plonie En Wim Smit :

Lieve Petra, fijn weer wat van je te mogen horen, wij wensen je heel veel sterkte toe in het werk dat je met alle medewerkers daar verricht, wij hopen dat het tot genezing van al die patiënten die behandeld worden mag zijn. We zijn heel trots op je dat je jouw kennis en ervaring op deze manier in kan en mag zetten en wensen we je Gods nabijheid en zegen toe
    Liefs van Tante Plonie en Oom Wim

• 22 April 2014 - 21:10

Plonie En Wim Smit :

Beste Petra, trouwens onze kleinzoon Christian Smit,werkt bij Global air.linies van Finn air
    Vliegt ook regelmatig op de Africa route en land dan ook in Point Noir om goederen af te leveren, ongetwijfeld ook spullen voor Mercy ships
    Gr Plonie en Wim

• 24 April 2014 - 16:30

Gerda Van Der Graaf:

Hallo Petra
    Wat leuk om al je reisverslagen te lezen
    wat bijzonder werk doe je

Gr: Gerda

• 25 April 2014 - 19:52

Corrie De Vries:

Beste Petra,

Ik heb je verslagen gelezen, maar wat heb je al veel meegemaakt , gezien, maar ook beleefd.
    Wel vermoeiend maar ik denk dat je er heel veel voldoening van overhoud met zoveel liefde.
    Ik wens je Gods zegen.
    Maar ook weer een behouden thuiskomst.

Lieve groet,
    Corrie uit Lekkerkerk

• 25 April 2014 - 23:38

Petra Prins:

Hoi Petra, wat heftig om te horen dat die ok niet is doorgegaan......wat erg voor dat meisje...verdrietig.
    Heerlijk dat je het zo goed hebt....ik mis je...en ik mis het schip .....en ik mis iedereen...doe je iedereen de groeten, liefs Tiger