De eerste belevenissen en ervaringen - Reisverslag uit Antananarivo, Madagascar van Petra Ree - WaarBenJij.nu De eerste belevenissen en ervaringen - Reisverslag uit Antananarivo, Madagascar van Petra Ree - WaarBenJij.nu

De eerste belevenissen en ervaringen

Blijf op de hoogte en volg Petra

09 September 2015 | Madagascar, Antananarivo

Dag lieve volgers,

Eindelijk een bericht vanuit Madagascar. Het duurde even voordat ik de rust (in mijn hoofd) en een goede gelegenheid had gevonden.
Het begon zaterdag ‘morgen’ vroeg; om kwart over 4 reden Chris, halfziek, en ik naar Schiphol.
Daar ontmoeten we Co en Petra, mijn mede reisgenoten, maatjes en collega’s op de Africa Mercy.
Eerst vlogen we naar Parijs en om twaalf uur vlogen we verder naar Antananarivo. Om tien uur landen we, maar om half 2 waren we pas in het guesthouse, na lang wachten op douaneformaliteiten en koffers op een overvol vliegveld.
Na een zeer korte nachtrust reden we om half 7 ‘s ochtends met een bus naar Toamasina, de havenstad waar de Africa Mercy ligt. Een schitterende reis van 10 uur lang, waarin we veel gezien hebben van het schitterende land. Helaas zie je dan ook gelijk de armoede van het land.
Om 5 uur kwamen we in Toamasina aan. En ja, als je dan de Africa Mercy ziet liggen, denk je; daar doe ik het allemaal voor!

Ondanks de vermoeidheid konden we het toch niet laten nog even een bakkie te doen bij de Dutchies. Een Nederlands gebruik op de zondagavond.

Maandag de gehele dag OR –ientatie! Mijn hersens maakten weer overuren.
Voor mijn collega’s nog een laatste schoonmaak van de OR’s en screening van de patiënten.
Dinsdag was een belangrijke dag voor heel de crew op het schip: het begin van de surgery! (de operaties die gaan beginnen)
Door de vertraging die het schip had opgelopen, kon alles pas later beginnen.
Zelf heb ik de evaluatie screening van patienten bijgewoond die de eerste fieldservice in Madagascar zijn geopereerd.
(fieldservice is een periode van ongeveer 10 maanden dat er surgery wordt gedaan)
Erg mooi om patienten terug te zien, en te zien hoe blij ze zijn en hoe levensveranderend dit voor hen is!

Op woensdag begon voor mij de echte surgery. En ik heb het geluk deze week op de maxillo faciale OR te werken.
Maxillo faciale chirurgie is chirurgie waarbij tumoren en andere afwijkingen van de kaak, de mondholte en het gezicht worden verwijderd cg behandeld.
Het blijft onvoorstelbaar om te zien dat er zulke (grote) tumoren ontstaan en dat er mensen zijn die op oudere leeftijd nog een gespleten lip of gehemelte hebben. Iets wat in ons land al lang verholpen zou zijn.
Maar des te dankbaarder en blijer ben ik om hier mijn steentje aan bij te kunnen dragen.

Kortom, weer veel te verhalen. Mochten er nog onduidelijkheden zijn, schroom niet om me het te vragen.
Eventueel kunnen jullie ook mijn reisverslag van Congo lezen, daar heb ik ook e.e.a. uitgelegd.

Ha, vergeet jullie nog te vertellen dat ik ben ‘gepromoveerd”. Ik heb nu een 4 persoons cabin in plaats van een 6 persoons!

Lieve groet,

• 09 September 2015 - 22:37

Plonie En Wim Smit :

Lieve Petra,
    Heel veel succes en we bewonderen je inzet, wensen je Gods zegen en bescherming toe, en hopen je verslagen te volgen

• 11 September 2015 - 21:49

Rudina Verkerk:

Petra
    Jij ook hele mooie weken toegewenst
    Gods zegen bij je werkzaamheden

Hopelijk is er ook nog tijd om van het land te genieten.
    Rudina

• 11 September 2015 - 22:12

Petra Prins:

ha Peet, wat gezellig toch om hier samen te zijn.
    Heerlijk om je verhaal te lezen. Zó herkenbaar!
    Ik hoop dat we nog 3 hele fijne en gezellige weken hebben!

• 13 September 2015 - 13:43

Marina:

Gewéldig om weer te lezen. Wat super een 4 persoons kamer ;-) wie weet... kom je ooit nog eens in een 2 persoons!! Hihi! Mooie tijd daar en groetjes van Marina

• 13 September 2015 - 20:01

Amanda:

Lieve Petra,

Al weer een week uit Nederland weg.
    Wij hopen dat je al weer je eerste operaties met de artsen hebt uitgevoerd.
    Dit is ook jouw passie en super mooi werk.
    Marilène,Levi en oma zijn vanochtend een bakkie uit de kerk wezen doen, gezellig.
    De doopdienst met Christiaan,Nathan,Mirre en Esther was echt heel bijzonder.
    Na de getuigenissen van hen zelf werden ze gedoopt.
    Een emotioneel moment en waardevol om je zoon zo te zien getuigen dat God hem heeft veranderd in Jezus naam. Amen.
    Het weer was zonnig, echt bijzonder zo als Christiaan al vermeldde in zijn uitnodigingsmail.
    Gisteren bij Ruud een borrel wezen drinken voor z'n verjaardag.
    In gedachten en gebeden staan wij rondom jouw en je team heen. We kijken ook uit naar je volgende verslag.
    Gods kracht, liefde en zegen toe gebeden.

Grace always, Amanda+fam.

• 13 September 2015 - 20:59

Ria:

He Petra,

Fijn, dat je zo'n goede start hebt gemaakt!
    Indrukwekkend, al die verhalen. En een mooi specialisme, waar je deze week aan hebt meegeholpen. Wel heel confronterend, lijkt me. En wat zullen die mensen blij zijn met deze kans!
    We wensen je alle goeds toe en naast dit bijzonder waardevolle werk ook veel gezelligheid onder elkaar!
    God bless you all.

Liefs,
    Jan, Ria, Joost, Liesbeth

• 15 September 2015 - 10:31

Jeanette Aanen:

hoi Petra,
    wat mooi om te horen, je kent mijn waarschijnlijk niet, maar ik vind het heel treffend wat je schrijft over
    mensen met een lipspleet en een open gehemelte, wij hebben een zoon die ook schisis heeft en daar
    inderdaad heel goed aan geholpen is op jonge leeftijd. Dit is voor ons ook de reden om mercy ships een warm hart toe te dragen en te steunen. Te weten dat er nu zelfs iemand hier uit de buurt zich voor inzet,
    is extra mooi, heel veel succes en kracht , wijsheid toegewenst en Gods onmisbare zegen , van de fam aanen uit brandwijk

• 16 September 2015 - 18:58

Marion:

Ha Petie,

Wat mooi om allemaal te lezen, vind het zo bijzonder wat je daar allemaal mag doen.
    Dat je op deze manier je talenten mag gebruiken is echt prachtig, geniet ervan meid, en ik blijf je volgen hoor!
    Lieve groet,
    Marion xx

• 20 September 2015 - 21:21

Amanda:

Hoi Petra,

Hier weer een berichtje uit de Poort.
    We denken veel aan jou en je enorme inzet voor je medemens.
    Wat bijzonder als je de patiënt na afloop mag zien stralen na de ingreep.
    We hopen en bidden dat al jullie werk mag gelukken.
    Je zit nu op de helft van je tijd in Madagascar en in een 4 persoons cabin, wel lekker voor jullie.
    We zien uit naar je volgende verslag,het zal best hard werken zijn en operaties zullen ook best wel eens uitlopen.
    Biddend staan we elke dag om jullie heen Gods zegen op jullie werk.
    Bedankt voor je app. leuk dat je de mannen niet vergeten bent.
    Gisterenavond gevierd en het was gezellig, Chris,Marilène en Levi waren ook van de partij en zagen er goed uit.
    Ruth moest werken dus hebben we haar niet gezien maar dat zit ook wel goed,denk ik.
    Oma niet te vergeten,die gaat er nog helemaal voor.

Tot de volgende keer.

Dikke knuffel Amanda.

• 24 September 2015 - 17:06

Corrie De Vries:

Hoi Petra,

Wat geweldig dat je weer de kracht krijgt om dit mooie werk opnieuw te mogen gaan doen, iemand te mogen helpen waar je al je liefde en moed weer in uit kan dragen in deze bijzondere taak.
    Ik wens je met elkaar Gods zegen veel sterkte om deze tijd weet te mogen volbrengen.

een warme groet,
    Corrie de Vries