Nieuwe belevenissen - Reisverslag uit Pointe-Noire, Congo - Brazzaville van Petra Ree - WaarBenJij.nu Nieuwe belevenissen - Reisverslag uit Pointe-Noire, Congo - Brazzaville van Petra Ree - WaarBenJij.nu

Nieuwe belevenissen

Door: Petra

Blijf op de hoogte en volg Petra

13 April 2014 | Congo - Brazzaville, Pointe-Noire

Lieve allemaal,

Tjonge jonge, vandaag ben ik hier al weer 4 weken. Niet te geloven, zo lang ben ik nog nooit van huis geweest. Maar de tijd gaat zo snel dat het alweer de hoogste tijd is voor een nieuw verhaal op mijn blog.
Afgelopen weekend begon met een bezoek aan de craft market. Traci, een Amerikaanse, en ik besloten er naar toe te lopen omdat het niet zo ver zou zijn. Maar het was zo warm, dat het vocht uit je lichaam werd geperst dat het wel leek of je uren liep.
De “ etenswaren-markt” hebben we maar vermeden, want al die geuren en aanblikken van vis, vlees en allerhande dingen kon mijn maag niet verwerken.
De prullaria; sieraden, tassen, houten beelden, jambo’s, jurken en prachtige lappen stof hadden mijn voorkeur. Heerlijk om op zo’n markt rond te slenteren en uiteindelijk te “onderhandelen” (hoe kan het ook anders als Nederlander)

Zondag was ik on-call, dus genoodzaakt om aan boord te blijven. De ward service bezocht, zoals ik volgens mij al verteld heb, een dienst voor patienten, medewerkers en iedereen die maar wil. Een groot feest met veel dankbare patienten. En veel getrommel op de jambo’s, gefluit op gewone fluitjes en geroep en soms gegil van de Congolese vrouwen.
Verder een heerlijke rust dag; boven op het deck zitten met een goed boek en oortjes in met heerlijke muziek.

Maandag weer een nieuwe werkweek, algemene chirurgie en VVF chirurgie.
Algemene chirurgie bestaat uit veel liesbreuken, lipomen (wel hele grote) en schildklieroperaties. Afgelopen woensdag wilden wij een vrouw opereren met een grote schildkliertumor die niet te intuberen was. Zo bijzonder om te zien dat zo’n vrouw wakker wordt geintubeerd en dan zo rustig blijft. Operatie kon helaas niet doorgaan, maar zij verblijft nog steeds op de afdeling en we hopen dat er toch een manier gevonden wordt (na een CT scan) om haar te opereren.

VVF zal ik wat verder uitleggen. VVF staat voor vesico vaginale fistel, dat is een opening tussen de blaas(vesico) en de vagina. Het gat of de gaten ontstaan door een langdurige bevalling of verkrachting.
Doordat het bekken te nauw is, kan de baby niet geboren worden, al perst de vrouw dagenlang (soms tot 7 dagen lang).Het babyhoofdje drukt daarbij op de bloedvaten die naar de blaas lopen.De bloedtoevoer wordt afgedrukt en het weefsel sterft af. De baby overlijdt tijdens de bevalling en wordt (als de vrouw in leven blijft) pas geboren als er necrose van het weefsel optreedt en het babyhoofdje verweekt. Doordat de blaas en soms ook het rectum (RVF) een open verbinding vormt met de vagina stroomt urine (en soms ook ontlasting) rechtstreeks naar buiten.
Met als gevolg dat vrouwen vaak in een social isolement komen en verstoten worden.
Erg triest om te zien, er zijn vrouwen die hier al jaren last van hebben.
Als deze vrouwen geopereerd zijn en voldoende hersteld om naar huis te gaan dan is er eerst nog een dress ceremony die ook iedereen kan bijwonen. De vrouwen zien er schitterend uit, zoals jullie op bijgevoegde foto’s kunnen zien. Ook dit is weer een groot feest maar heel indrukwekkend om te zien, want deze vrouwen zien er zo mooi uit en stralen en geven een getuigenis.
Van Mercy Ships krijgen zij een Bijbel, een spiegeltje, bodylotion en zeep mee naar huis om te laten zien en benadrukken hoe waardevol zij zijn.
Gelukkig was ik in de gelegenheid om deze dress ceremony bij te wonen.

Het was een drukke en warme werkweek, de airconditioning werkt niet altijd even goed.
Zeker op de OK is dat soms vermoeiend om te werken.
Zaterdag, gisteren dus, heb ik met Ilse, een Nederlandse OK assistent een groot avontuur beleefd. We wilden de Gorges bezoeken, een mooi natuurgebied, wat na een afdaling eindigt op het strand.
Een dagwerker had voor ons een taxi chauffeur gebeld die ons er wel heen wilde brengen. Het duurde even voor hij kwam, maar enfin hij kwam. Kon geen Engels dus in het Frans vertelden wij waar wij heen wilden en spraken wij een prijs af (natuurlijk!) Hij wist de weg, na een half uur bereikten wij de tolpoort en wilde hij geld hebben, oke, en na 3 kwartier hield de politie hem aan en wilde hij weer geld hebben.
Dat gaven wij natuurlijk niet, maar na wat Frans heen en weer gepraat zeiden wij oke, maar dan halen we dat wel van het afgesproken bedrag af. Na anderhalf uur waren wij nog niet op de plaats van bestemming, veel te ver gereden en wist de taxi chauffeur de weg eigenlijk ook niet. Na de weg gevraagd te hebben kwamen wij weer op het goede spoor. Toen wij er bijna waren werden wij omringd door vele kinderen van allerlei leeftijden die onze gids wel wilden zijn, voor natuurlijk ook weer geld. Waar waren we in beland, wat doen we nu, tijd voor overleg en een schietgebed!
Enfin, ik keek een jongen van 13 diep in zijn ogen en zei hem dat hij onze gids mocht zijn. Hij bracht ons te samen met de chauffeur bij het begin van de gorges. De chauffeur bleef wachten en vroeg of hij geld mocht voor een biertje, haha, niet te geloven. Wij zeiden hem dat hij zijn geld pas kreeg als hij ons veilig “thuis” had afgezet. De gorges waren prachtig, een pittige soms steile wandeling (met mijn witte broek aan, hoe slim), door dicht begroeide bossen met schitterende uitkijkpunten. Het was de moeite waard.
Toen we weer terug waren bij de chauffeur hebben we toch nog wat gedronken, maar geen bier!
Daarna heeft hij ons weer veilig afgezet bij het Atlantic hotel, waar wij ons heerlijk schoon konden wassen in het verkoelende zwembad water. Wat een avontuur!
Ik zou nog veel meer kunnen vertellen, maar ik moet natuurlijk ook nog wel wat bewaren voor de volgende weken!
Bedankt voor jullie lieve en leuke berichtjes, meeleven en gebed.

Lieve groet Petra

• 13 April 2014 - 23:36

Ma Van Der Ree.:

Fantastisch om het te lezen, die vrouwen herken ik nog wel aan de kleding toen ik in West Afrika was en ook nog die kinderen.
    Je waagt toch niet te veel hè, wat een avontuur.
    Groetjes Ma.

• 16 April 2014 - 15:51

Marianne:

Haha wat n belefenis! Je zal best wat afgezweten hebben bij die beste man in de auto! Gelukkig toch goed afgelopen!!

Maarre....wil je de volgende x niet al teveel enge details over brengen...hihi..je kent me...

Liefs maar weer en niet al teveel spannende dingen meemaken hoor...ik word nog jaloers;-)

• 16 April 2014 - 21:35

Amanda:

Lieve Petra,

Wat een lang verhaal ik heb eerst mijn bril opgezocht om het goed te kunnen lezen.
    Erg spannend allemaal maar op het moment dat jullie dit meemaakte,denk je dit hebben wij weer hoor!
    Maar weet er zijn zoveel mensen in de Molenwaard en omstreken die biddend om jou en je team
    heenstaan,dus leg alles maar in de Hand van onze Heer.
    Maar wat mooi om je verslag weer te lezen en je foto`s te bekijken.
    De foto op facebook met die kleine kinderen zijn super.
    Maar je bent niet gegroeid zo te zien,komt mooi uit voor de zomer weer in Nederland, strak in je bikinie.
    Zondag 13 april is Taxibedrijf van der Ree en Ma wezen koffie drinken,was gezellig,we misten je wel hoor.
    Heerlijke Milka chocolade gekregen van Marilene,om te smullen.
    Morgen trouwd Gerald en Barbera ze geven mooi weer op.
    Net even contact gehad met Ma,stond te strijken,want iedereen moet strak in het pak.
    Morgen ben ik oppas van Floor en veeg ik de kruimels nog even op en ga ik s`middags naar de kerkdienst
    en s`avonds met z`n 6en naar het feest.
    We wens je Gods onmisbare kracht en zegen toe en fijne paasdagen.

Dikke knuffel uit de Poort.
    Amanda.

• 16 April 2014 - 22:00

Marion:

Oh Peet, het schip is op tv, op family7,echt heel gaaf,ze laten gewoon echt alles zien. De machinekamer is nu in beeld, ene Gerrit Meijerink, arts is in beeld,al het personeel en patienten.oh echt gaaf om te zien zeg! Ik zie gewoon waar jij bent, volgende week gaan we de operatiekamer in dusgaan we weer kijken. Nu ga ik je verhaal lezen, nou meid we volgen je, Godsnabijheid in alles!

Liefs Marion

• 17 April 2014 - 00:17

Plonia En Wim Smit :

Heel fijn weer een verslag van je te lezen,geweldig dat je op die manier met je kennis en kunde mensen kan helpen en voor zover mogelijk een beter leven te geven, nog heel veel goede werkzame dagen en ook genieten van deze heel andere samenleving met die prachtige natuur, liefs van tante Plonie en oom Wim

• 18 April 2014 - 08:47

Caroline En Will Jongeneel:

Lieve Petra,

Voor jou een stukje tekst uit de song 'Via Dolorosa'

"Langs de Via Dolorosa, heel die lange lijdensweg,
    ging de Christus, onze Koning als een lam.
    Maar omdat Hij van ons hield met heel zijn hart, is Hij gegaan,
    langs de Via Dolorosa, heel de weg naar Golgotha."

Wat een liefde dat Hij dit voor ons overhad.
    We bidden en leven met je mee.

We wensen je Gezegende Paasdagen van uit 'Ammers'.

Liefs, Caroline en Will

• 19 April 2014 - 08:49

Piet En Ria Spruijtenburg:

Beste Petra,
    We hebben weer even ingelezen om te weten hoe jouw verblijf en belevenissen verlopen. Indrukwekkend waar je bij betrokken bent. Mee te mogen helpen aan de identiteit en levensvreugde van mensen en daardoor heen iets van Jezus te mogen laten zien.
    Wees sterk, heb goede moed. Het is Paasweekeinde en we mogen weten dat de Heer waarlijk is opgestaan. Deze opstandingskracht mag gelden voor de hele wereld.
    We wensen je een goed verblijf, pas goed op je zelf en hartelijke groeten. In verbondenheid.
    Piet en Ria Spruijtenburg

• 20 April 2014 - 23:16

Marina:

WOW wat een verhalen en zó grappig herkenbaar!! Fijne week en zet 'm op! Groet, Marina

• 21 April 2014 - 19:27

Linda:

Wat een belevenissen allemaal. Niet téveel risico nemen he.
    Xxx